SYRENA Sport
Ta sportowa Syrena skonstruowana została w roku 1958 przez zespół konstruktorów warszawskiej FSO. Karoserię tego zgrabnego auta wykonano całkowicie z tworzyw sztucznych. Projektantem nadwozia był Cezary Nawrot. Było to lekkie dwudrzwiowe, dwumiejscowe nadwozie o bardzo modnej w tamtych czasach linii, które podoba się chyba do dziś. Syrenę Sport napędzał 2-cylindrowy, 4-suwowy boxer specjalnie skonstruowany na bazie silnika z motocykla Junak, aby zmieścił się pod maską niskiego przecież nadwozia. Pierwszy publiczny pokaz Syreny Sport odbył się w dniu Święta Pracy - 1 maja 1960 roku. Na zachodzie uważany był za najpiękniejszy samochód zza "żelaznej kurtyny".
Dane techniczne:
Silnik ... 4-suwowy, 2-cylindrowy boxer
Pojemność skokowa ...698 cm3
Moc ... 35 KM
Usytuowanie / napęd ... z przodu / przedni
Wymiary dł./szer./wys. ... 3800/1450/1300 mm
Rozstaw osi ... 2300 mm
Masa ... 710 kg
Liczba drzwi / miejsc ... 2/2
Hamulce ... bębnowe
SYRENA 110
Pierwsze prace nad prototypem SYRENY 110 prowadzono w latach 1961-64. W latach 1962-64 powołano zespół konstruktorów w celu sfinalizowania prac konstrukcyjnych. Dwa z trzech zbudowanych prototypów poddano badaniom wytrzymałościowym i ustalono założenia konstrukcyjne, które były ambitne i zmierzały do osiągnięcia parametrów na poziomie światowym. Nowe nadwozie miało oryginalną cechę: część przednia (szczątkowa rama osłonięta błotnikiem, pokrywa silnika, wlot, pas przedni ) była łatwa do odłączenia od reszty nadwozia. Rama ta była wyposażona w kompletny zespół napędowy, zawieszenie przednie, układ kierowniczy itd. Silnik S31 został dostosowany do zabudowy w Syrenie 110 przez wprowadzenie wielu zmian w usytuowanie prądnicy, pompy wodnej , wentylatora i zastosowanie termostatu woskowego, nowego filtra powietrza oraz zmian w całym układzie wylotowym. Niewielkie zmiany wprowadzono w sprzęgle, w skrzyni biegów, mechanizmie wolnego koła i przekładni głównej. Istotne natomiast różnice w stosunku do Syreny 104 występowały w zawieszeniu nowego samochodu. Zastosowano resorowanie na czterech sprężynach spiralnych (identycznie dla przodu i tyłu) i współpracujących z układem dwóch wahaczy oraz stabilizatora z przodu i pojedynczych wleczonych wahaczy z tyłu pojazdu.
Dane techniczne:
Silnik ... 2-suwowy, 3-cylindrowy, rzędowy Pojemność skokowa ... 842 cm3 Moc ... 40 KM Usytuowanie / napęd ... podłużnie z przodu / przedni Liczba drzwi / miejsc ... 2/5 Hamulce P/T ... tarczowe/bębnowe |
Ogumienie ... 5.20-15 Przyspieszenie 0-80 km/h ... 15 s Zużycie paliwa ... 8 l /1 00km Masa ... do 720 kg V max ... 125 km/h |
Przedprototypy 110-tki: