Prototypy samochodów w PRL ... i nie tylko

POLSKI FIAT 126p BOMBEL

Samochód powstał w roku 1974. Od podstawowej wersji różnił się tylną częścią nadwozia. Tylną część dachu odcięto, a w to miejsce wstawiono bąbelkowatą nadbudówkę z laminatu . Drugi schowek był za siedzeniami . W sumie cała przestrzeń bagażowa miała ok. 1 m3. Wykonano również wersję tego pojazdu z dodatkowymi oknami bocznymi. 

            

Dane techniczne:

Silnik ...  4-suwowy, 2-cylindrowy

Pojemność skokowa ... 594 cm3

Moc ... 23 KM

Usytuowanie / napęd ...  tył / tylny

Rozstaw osi ... 1840 mm

Pojemność bagażnika ... ok.1000 l 

Ładowność ... 300 kg       

Liczba drzwi / miejsc ... 2 / 2

Hamulce ... hydrauliczne, bębnowe

Zawieszenie ... przód: resor poprzeczny,

tył: sprężyny śrubowe i amortyzatory

Ogumienie ... 135 SR 12

Zużycie paliwa ... 5 l / 100 km

V max ... 105 km/h

                                                                

POLSKI FIAT 126p Kombi

POLSKI FIAT 126p Kombi powstał w roku 1975. Od podstawowej wersji różnił się tylną częścią nadwozia. Powiększono rozstaw osi o 10 cm i zwis tylny o 7 cm, czyli model ten był dłuższy o 17 cm. W ścianie nadwozia znalazły się trzecie, wysoko otwierane drzwi. Silnik został przystosowany do pracy w pozio- mie przez co uzyskano płaską podłogę. Zmieniono dmuchawę chłodzącą silnik. W efekcie tych zmian uzyskano przestrzeń ładunkową o objętości 1 m3, licząc od podłogi do dachu.

            

Dane techniczne: 

Silnik ...  4-suwowy, 2-cylindrowy 

Pojemność skokowa ... 652 cm3

Moc ... 25 KM

Usytuowanie / napęd ... z tyłu leżąco / tylny

Wymiary dł./szer./wys. ... 3400 / 1370 / 1330 [mm] 

Rozstaw osi ... 1940 mm 

Pojemność bagażnika ... ok.1000 l        

Liczba drzwi / miejsc ... 2 / 2

Hamulce ... hydrauliczne, bębnowe

Zawieszenie ... przód: resor poprzeczny,

tył: sprężyny śrubowe i amortyzatory

Ogumienie ... 135 SR 12

Zużycie paliwa ... 5 l / 100 km

V max ... 105 km/h

 

POLSKI FIAT 126p Diesel

Na początku lat 80-tych, w epoce kartek na paliwo zrodziła się idea zastosowania w PF 126p silnika Diesla. W grę wchodziły dwa modele silników przemysłowych japońskiej f-my Kubota; trzy- i czterocylindrowy. Wybrano większy o poj. 800 cm3 i mocy 24 KM. Samochód z tym silnikiem był dynamiczniejszy, bardziej komfortowy (mniejsze drgania silnika). Mimo zaawansowania prac nie doszło do seryjnej produkcji z powodu gwałtownej zwyżki kursu jena, przedsięwzięcie straciło ekonomiczny sens. Ale czy nie warto było zaryzykować...  .

   

 

POLSKI FIAT 126p Cabrio     

POLSKI FIAT 126p Cabrio - najmłodszy prototyp, który bardzo szybko przeszedł do historii z powodu wprowadzenia w Unii Europejskiej ostrych norm dot. hałasu , których "Maluch" nie mógł spełnić. Nie mniej jednak samochodzik mógł się podobać, szczególnie młodzieży.

 

POLSKI FIAT 126p NP (Ryjek)                                                                              

Nad tym modelem przystąpiono do prac w 1977 roku. PF 126p NP ("Ryjek") miał silnik z przodu, napęd przedni, zawieszenie przednie na McPhersonach, hamulce tarczowe i był dłuższy od seryjnego modelu o 19 cm. Zastosowano w nim silnik 652 cm3.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl