Prototypy samochodów w PRL ... i nie tylko

Sylwetki wybitnych polskich mistrzów kierownicy.  

Sobiesław ZASADA, (ur. 1930r.) To najwybitniejsza postać wśród polskich kierowców rajdowych (lekka atletyka, tenis stołowy, członek kadry narodowej w latach 1949 - 1951, od 1952r. sport samochodowy), złote medale mistrza Europy w rajdach: 1966, 1967, 1971 (obecne odpowiednik mistrzostwa Świata), 3 srebrne medale wicemistrza Europy w rajdach: 1968, 1969, 1972, 11 - krotny rajdowy mistrz Polski. Kierowca fabryczny Steyr Puch (3 lata), Porsche (5 lat), BMW (2 lata) i Mercedes-Benz (3 lata). Zwycięzca 148 rajdów. 1967r - Nagroda Ministra Spraw Zagranicznych dla sportowca, który najbardziej rozsławił imię Polski za granicą. 1967r. - zwycięzca plebiscytu Przeglądu Sportowego na najlepszego sportowca Polski. 1973r - wraz z Longinem Bielakiem odbył testową jazdę w ramach rajdu Monte Carlo pokonując w ekstremalnych warunkach zimowych trudne przełęcze alpejskie na samochodzie Fiat 126 P. 1973r - 3-krotny rekordzista świata w jeździe długodystansowej na 25 tys. kilometrów, 25 tys. mil i 50 tys. km (sam.Polski Fiat 125p) - inicjator i kapitan zespołu kierowców w składzie: Andrzej Aromiński, Jerzy Dobrzański, Andrzej Jaroszewicz, Robert Mucha, Ryszard Nowicki, Franciszek Postawka, Marek Varisella, Sobiesław Zasada. 1995r - z rąk prezydenta Lecha Wałęsy otrzymuje przyznaną po raz pierwszy nagrodę Superchampiona za wyniki sportowe i działalność społeczno - gospodarczą. 1997r - w wieku 67 lat startuje z żoną Ewą jako pilotem w eliminacji rajdowych samochodowych mistrzostw Świata, rajdzie East African Safari w Kenii zajmując 2 miejsce na samochodzie Mitsubishi EVO grupa N, 12 miejsce w generalce zdobywając 6 punktów do mistrzostw Świata. W latachc 90-tych zajmował miejsca w pierwszej dziesiątce na liście najbogatszych Polaków wg tyg."Wprost". Odzanaczenia i tytuły: 2000r - Krzyż Komandorski orderu Polonia Restituta z Gwiazdą - dekoracji dokonał prezydent Aleksander Kwaśniewski. 2000r - zwycięzca plebiscytu na najpopularniejszego sportowca 50 - lecia PZM. Odznaczony również Krzyżem Kawalerskim i Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. Pięciokrotnie odznaczony złotym medalem "Za wybitne osiągnięcia sportowe". Pięciokrotny laureat dziennika "Tempo" dla najlepszego sportowca ziemi krakowskiej. Jest autorem książek: „Samochód, Rajd, Przygoda”,  "Szybkość bezpieczna", „Uwagi i rady Sobiesława Zasady”, „Moje rajdy”, „Szybkość bezpieczna – Safari”, „Szerokiej drogi. Doskonalenie techniki jazdy”.

P.S. Sobiesław Zasada powrócił do rajdów w Rajdzie Safari 2021, co czyni go najstarszym kierowcą startującym w rajdowych mistrzostwach świata. Wcześniej startował w Rajdzie Safari 8 razy, ostatni raz w 1997 roku zajmując w generalce 12 m. Niespełna 2 m-ce później zmarła żona Pana Sobiesława - Ewa..

       

     

          

 

 Marian BUBLEWICZ (25.08.1950 -20.02.1993) najlepszy kierowca rajdowy w naszym kraju przełomu lat 80-tych i 90-tych. Wicemistrz Europy z 1992 roku, sześciokrotny Mistrz Polski (1983, 1987, 1989, 1990, 1991, 1992). W 1991 r. stworzył pierwszy w Polsce, profesjonalny zespół Marlboro Rally Team Poland, dołączając tym samym do gwiazd światowego automobilizmu jak Ayrton Senna, Carlos Sainz, czy Juha Kankkunen. W tragicznym dla siebie roku 1993 znalazł się na priorytetowej liście "A" FIA. Był człowiekiem niezwykle pracowitym, starannym i cierpliwym. Bardzo dużo czasu poświęcał treningom, głównie w lasach w okolicach Olsztyna. Przez bardzo długi okres czasu sam finansował swoją rajdową pasję. Zginął tragicznie podczas Dolnośląskiego Rajdu Zimowego 20.02.1993, uderzając w jedyne rosnące w rowie przy trasie oesu drzewo.  Dzięki charyzmie i pasji, z jaką traktował to co robił, pozostał wzorem dla wielu młodych kolegów oraz kibiców, którzy w dowód swojej niegasnącej pamięci przyznali mu pośmiertnie w 2000 r., w plebiscycie miesięcznika „Auto Moto i Sport”, tytuł Najlepszego Polskiego Kierowcy Rajdowego XX wieku.

   

   

 

Krzysztof HOŁOWCZYC (ur. 1962r.). Swoją przygodę ze sportem motorowym popularny "Hołek" zaczął od kartingu. Na trasę swojego pierwszego rajdu wyruszył Fiatem 125p w 1984r. Już w kolejnym sezonie zdobył tytuł Mistrza Polski gr. N. W 1988r otrzymał propozycję startów w barwach FSO SPORT. Dla niej zrezygnował z pracy w charakterze kaskadera w Paramount Pictures (USA). Przygoda z fabrycznym A-grupowym Polonezem 1600 trwała tylko półtora roku. Po rozwiązaniu teamu, kolejnymi samochodami były: Mazda 323, którą zdobył w 1991r. tytuł Wicemistrza Polski gr. N oraz Toyota Celica, którą reprezentując Toyota Motor Poland wywalczył tytuł Mistrza Polski gr. N i Wicemistrza Polski w generalce w 1994 r. W sezonie '95, startując wraz z Maciejem Wisławskim A-grupową Toyotą Celicą 4WD TURBO  (Stomil Olsztyn - Mobil 1) zdobył tytuł Mistrza Polski i dzięki udanym startom zagranicznym, tytuł Wicemistrza Europy. Drugie miejsce w Rajdzie Polski oraz tytuł Wicemistrza Europy były najlepszymi osiągnięciami polskiego kierowcy od czasów Sobiesława Zasady. Rok 1996 rozpoczął od debiutu w RSMŚ, który nastąpił w Rajdzie Szwecji. Doświadczenie zdobyte na trudnych, zagranicznych trasach zaowocowały pasmem zwycięstw w pięciu eliminacjach Mistrzostw Polski i kolejnym tytułem mistrzowskim. Jego supremację podkreśla fakt wygrywania aż 109 ze 112 rozegranych odcinków specjalnych. Krzysztof Hołowczyc zwycięża m.in. w Rajdzie Polski przełamując trwającą od 20 lat serię zwycięstw kierowców zagranicznych. W 1997 po spektakularnych zwycięstwach odniesionych za kierownicą Subaru Impreza 555 w rajdach: Albeny, Elpy i Cypru, stanął wraz ze swoim pilotem Maciejem Wisławskim na najwyższym podium Mistrzostw Europy. W sezonie '98, za kierownicą Subaru Imprezy WRC, Krzysztof Hołowczyc wystartował w pięciu eliminacjach Mistrzostw Świata, odnotowując bardzo dobre wyniki: 7 miejsce w Rajdzie Argentyny (jest to jak dotychczas najlepsze miejsce wywalczone przez polskiego kierowcę w historii Rajdowych Mistrzostw Świata), 8 w Rajdzie Wlk.Brytanii, 10 w Rajdzie Portugalii, 13 w Rajdzie Katalonii. W roku 1999 "Hołek" skoncentrował się na startach w Mistrzostwach Polski. Dzięki zwycięstwom w pięciu rajdach wywalczył po raz trzeci w swojej karierze tytuł Mistrza Polski startując samochodem Subaru Impreza WRC. W sezonie 2001 startował w RSMP Peugeotem 206 WRC w barwach Jan III Sobieski Rally Team. Pomimo trudności z dostosowaniem specyfikacji samochodu do polskich warunków, po pasjonującej rywalizacji wywalczył tytuł Wicemistrza Polski 2001. W roku 2003 - 3 m. w Kormoranie. W roku 2004, 1 m. w Kormoranie a w barwach Orlen Team w 2005 r. zadebiutował w rajdzie Dakar, zajmując 60 m. W roku 2005 wygrał też Rajd Polski. Następne lata to bardzo udane starty w mistrzostwach świata w rajdach terenowych i w kolejnych rajdach Dakar. Najlepszy rezultat w Rajdzie Dakar to 3m w 2015 r. 

W 2004 kandydował z ramienia PO do Europarlamentu. Mandat posła w PE objął 6 grudnia 2007 r. w miejsce nowej minister nauki i szkolnictwa wyższego Barbary Kudryckiej. roku W 2012, za wybitne zasługi w działalności na rzecz polskiej motoryzacji, został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

Za zasługi dla rozwoju sportów motorowych, postanowieniem Prezydenta RP z 10 stycznia 2000 został odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi, a w 2005 Złotym. W 2006 otrzymał Medal „Milito Pro Christo”[Jest wielkim propagatorem bezpiecznej jazdy wśród kierowców.

                  

    

      

 

Janusz KULIG (ur. 1969 r., zm. tragicznie w 2004 r).

1994r V-ce Mistrz Polski w klasie N-3, 1995r Mistrz Polski w klasie N-3, 1996r V-ce Mistrz Polski F-2000, V-ce Mistrz Polski w klasie A-7, 1997r Mistrz Polski w klasyfikacji generalnej, Mistrz Polski F-2000, Mistrz Polski w klasie A-7, 1998r  V-ce Mistrz Polski w klasyfikacji generalne, Mistrz Polski F-2000 Mistrz Polski w klasie A-7, Mistrz Europy strefy centralnej FIA,  1999r - V-ce Mistrz Polski w klasyfikacji generalnej Mistrz Europy strefy centralnej FIA, 2000r - Mistrz Polski w klasyfikacji generalnej, 2001r - Mistrz Polski w klasyfikacji generalnej, Mistrz Słowacji w klasyfikacji generalnej, Mistrz Europy strefy północnej FIA, 2002r - V-ce Mistrz Europy, 2003r - VIII miejsce w klas. geneneralnej Production Car WRC.

   

                

        

 

Leszek KUZAJ (1968). Rozpoczął karierę w 1988r. 1997-rajdowy Mistrz Polski gr. N, rajdowy Mistrz Polski w klasie N-4, Mistrz Polski w rallycrossie, Mistrz Europy Strefy Centralnej gr. N, czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej RSMP, 1999r - 2 miejsce w Rajdzie Polskim, 3 miejsce w kl. gen. R.S.M.P., 2000r - Wicemistrz Polski, 2001r - drugi wicemistrz Polski, 2002r - Mistrz Polski i 2-gi wicemistrz Europy, 2003r – 3 miejsce w klas. generalnej RSMP 2004r – Mistrz Polski, 2005r – I miejsce w klas. generalnej rajdu Ardennes Bleue. Startował też w kilku rajdach WRC. W Rajdzie Japonii zajął 11 m. (2 m. w klasyfikacji w PWRC). Jeździł samochodami:  Fiat 125p, CC Abarth, Renault Clio, Mitsubishi Lancer: Evo III, IV, V grupy N, Toyota Celica GT4, Subaru Impreza WRC, Toyota Corolla WRC, Peugeot 206 WRC, Subaru Impreza WRC S8, z pilotami : Jakub Mroczkowski, Artur Skorupa, Krzysztof Geborys, Maciej Wislawski, Andrzej Górski, Erwin Mombaerts, Magda Lukas. 

             

        

 

Kajetan Kajetanowicz (ur. 1979 w Cieszynie) – polski kierowca rajdowy, trzykrotny rajdowy mistrz Europy, czterokrotny rajdowy mistrz Polski, trzykrotny zwycięzca Rajdu Polski. W rajdach zadebiutował w 2000 r. startem Fiatem 126p. W rajdach zadebiutował w 2000 r. startem Fiatem 126p w Rajdzie Cieszyńska Barbórka, którego nie ukończył. W Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski pierwszy raz wystartował w 2003 r. w Rajdzie Śląskim, gdzie zajął 1. miejsce w klasie N2, startując Peugeotem 106 Rally. W 2005 r. rozpoczął starty w Pucharze Peugeota. Wygrał 6 z 8 eliminacji i w końcowej klasyfikacji uplasował się na drugim miejscu. Od 2006 r. startuje w klasie N4. W 2008 r. zdobył tytuł Wicemistrza Polski, będąc jednocześnie najszybszym Polakiem w RSMP.  W 2009 r. Kajetanowicz został kierowcą w zespole Subaru Poland Rally Team, startując za kierownicą Subaru Impreza N14 zajął 4. miejsce w klasyfikacji generalnej RSMP. W latach 2010-2013 startując Subaru Impreza cztery razy z rzędu wywalczył tytuł Mistrza Polski w klasyfikacji generalnej Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. W 2015 roku startując z Jarosławem Baranem Fordem Fiesta R5 ze stajni M-SPORT w barwach LOTOS Rally Team wywalczył tytuł Mistrza Europy. W 2016 roku obronił tytuł Mistrza Europy. W 2013 został odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi.

                         

 

    

 

W tym miejscu nie sposób  pominąć Roberta KUBICĘ (ur. 1984 w Krakowie). To jedyny jak dotąd Polak w historii, który został kierowcą w Formule 1. Zaczynał jak większość kierowców wyścigowych od kartingu, odnosząc wiele sukcesów. Następnie była włoska Formuła 2000 (v-ce mistrz 2002 r.) i Formuła 3. Zdobył Mistrza Formuły Renault 3.5 w 2005 r. W latach 2006–2010 startował w wyścigach Formuły 1, początkowo w zespole BMW Sauber, a w 2010 w barwach Renault. Kubica był pierwszym w historii Polakiem startującym w Formule 1, w której zadebiutował podczas Grand Prix Węgier 2006. Podczas Grand Prix Kanady 2007 miał koszmarnie wyglądający wypadek, z którego wyszedł bez większych obrażeń. Rok później stanął na najwyższym stopniu podium podczas Grand Prix Kanady 2008. Laureat Trofeum Lorenzo Bandiniego za rok 2007, wybrany Najlepszym Sportowcem Polski 2008, założyciel zespołu kartingowego RK Kart Team. Po podpisaniu kontraktu z Renault F1 Robert wystartował w kilku rajdach samochodowych podczas przerwy zimowej między sezonami 2009 i 2010. 6 lutego 2011 Robert Kubica uległ poważnemu wypadkowi podczas pierwszego odcinka specjalnego rajdu Ronde di Andora, jadąc Škodą Fabią S2000 Evo2. Wypadek ten spowodował pożegnanie się ze startami F1 z racji niepełnosprawności prawej ręki. W latach 2013–2016 startował w Rajdowych Mistrzostwach Świata, a w debiutanckim sezonie, za kierownicą Citroena DS3 RRC specjalnie dostosowanym do niepełnosprawności prawej ręki. Kubica doskonale zystosował się do nowej sytuacji i został mistrzem świata klasy WRC 2 wraz z pilotem Maciejem Baranem. W roku 2017 brał udział w wielu testach na różnych torach w bolidach zespołów Formuły 1 - Renault a później Williams. Ostatecznie dostał posadę jako kierowca rezerwowy i rozwojowy zespołu na sezon 2018. Na ostatnich zdjęciach Robert Kubica jako kierowca testowy w nowym bolidzie Williamsa w testach zimowych przed sezonem 2018 na torze w Barcelone.

     

     

        

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl