FSM BESKID 106
Prototyp samochodu BESKID zbudowany został w 10 miesięcy (!) od momentu zatwierdzenia założeń konstrukcyjnych. Po zakończeniu budowy od razu poddano go próbom drogowym (14.07.1983 r.). Łącznie powstało 7 egzemplarzy. Beskidy pokonały setki tysięcy kilometrów w czasie jazd testowych. Niestety kierownictwo Ośrodka Badawczo - Rozwojowego FSM nakazało zniszczyć oprzyrządowanie do budowy przedprototypów. Był to prawdopodobnie ukłon w stronę przyszłego licencjodawcy, który prowadził prace nad nowym modelem samochodu oznaczonym kryptonimami X1/75...X1/79 - póżniejsze Cinquecento. Głównym konstruktorem samochodu FSM Beskid 106 był mgr inż. Wiesław Wiatrak. Beskid to samochód o atrakcyjnej , nowoczesnej linii nadwozia, charakteryzującej się bardzo niskim współczynnikiem Cx = 0,29 (dla porównania Cinquecento ma Cx = 0,33). Wnętrze pojazdu cechowała przestronność, estetyka i funkcjonalność. Zawieszenie przednie to kolumny McPherson a tylne to wahacze wleczone ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami. Podstawową jednostką napędową Beskida był dwucylindrowy silnik pochodzący z Fiata 126p Bis ale Beskid konstrukcyjnie był przystosowany do poprzecznej zabudowy silnika czterocylindrowego większej pojemności. Jednocześnie w dużym stopniu był zunifikowany z PF 126p (osprzęt silnika, układ hamulcowy, koła z piastami, osprzęt elektryczny i wiele innych).
Pomimo upływu lat pojazd ten niewiele stracił na atrakcyjności. Wymagał jedynie dopieszczenia szczegółów i mógł śmiało rywalizować z zakupionym później licencyjnym Cinquecento. Należy tylko żałować, że nie został wprowadzony do produkcji. Prototyp ten miałem przyjemność obejrzeć na targach "Poznań Motor Show 2000".
Dane techniczne:
Silnik ... 2-cyl., 4-suw., chłodzony cieczą
Pojemność skokowa ... 703 cm3
Moc ... 22kW (30KM) przy 4800-5000 obr./min
Usytuowanie / napęd ... poprzecznie z przodu / przedni
Wymiary dł./szer./wys. ... 3235 / 1530 / 1364 [mm]
Rozstaw osi ... 2250 mm
Rozstaw kół P/T ... 1315/1291 [mm]
Pojemność bagażnika ... 300 / 1200 l
Liczba drzwi / miejsc ... 3 lub 5 / 5
Hamulce ... hydrauliczne, przód-tarczowe,tył-bębnowe
Zawieszenie ... przód-kolumny McPherson, tył-sprężyny śrubowe i amortyzatory
Ogumienie ... 135SR12
Zużycie paliwa ... 3,9 l / 100 km przy V=90km/h
Masa ... 630 kg
V max ... 125 km/h