Prototypy samochodów w PRL ... i nie tylko

FSO "Ogar"

Prototyp zbudowany został w latach 1976 - 77 przez Zakład Krótkich Serii w oparciu o podwozie PF 125p. Było to ostatnie stadium polskiego "coupe" przygotowanego do produkcji. Nadwozie zaprojektował prof. Cezary Nawrot a grupą konstruktorów kierował inż. Jan Politowski. OGAR miał być sportową wersją PF 125p. Prototyp wykonano z pietyzmem pod kierownictwem Czesława Piechura. Konstrukcja ta prezentowała się o wiele korzystniej od swojego poprzednika PF 125p Coupe. Miała ładniejszy, nowocześniejszy, bardziej rasowy wygląd. Zastosowano tu m.in. chowane reflektory przednie. Ogara wyposażono w zespoły napędowe z PF 125p. Była to bardzo ciekawa i ładana konstrukcja 

      

Dane techniczne: 

Silnik ...  4-suwowy, 4-cylindrowy

Pojemność skokowa .. 1481 cm3

Moc ... 82 KM przy 5400 obr/min

Usytuowanie / napęd ... z przodu / tylny

Wymiary dł./szer./wys ... 4455/1630/1320  [mm]

Rozstaw osi ... 2505 mm

Rozstaw kół P/T ... 1315/1291 [mm]

 

 

Liczba drzwi / miejsc ... 3 / 2+2

Hamulce ... tarczowe

Zawieszenie:

przód - wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory,

tył - resory podłużne, amortyzatory

Ogumienie ... 155/70 SR 13

Masa ... ok. 900 kg

V max ... 155-160 km/h

 

FSO "Wars" 1100/1300 

W październiku 1986 roku, w rok po zbudowaniu pierwszego przedprototypu, oficjalnie zademonstrowano dwa prototypy samochodu FSO WARS 1,3 S. Miało to miejsce na zorganizowanej wystawie pod hasłem "Polska Motoryzacja". Wzbudziły wówczas ogromne zainteresowanie. WARS to typowy hatchback, mający zgrabną sylwetkę, dobrze zaprojektowane wnętrze, niezły silnik, nadwozie auta dobrze dopracowane aerodynamicznie ( Cx = 0,35 ). Zespół napędowy zaprojektowano zgodnie z królującą do dzisiaj koncepcją. Pojazd ten miał duże szanse zastąpienia przestarzałego już wówczas Poloneza. Była to najbardziej dopracowana konstrukcja pod względem technicznym. Niestety, Wars podzielił los wielu swoich poprzedników. A szkoda, bo mógłby być z powodzeniem produkowany do dziś, jako jedyny w pełni polski samochód, gdyż był konstrukcją rozwojową. 

       

Dane techniczne: 

Silnik ... 4-suwowy, 4-cylindrowy

Pojemność skokowa ... 1092 / 1290 cm3

Moc ... 54 KM / 61 KM

Usytuowanie sil. / napęd ... poprzecznie z przodu / przedni

Wymiary dł./szer./wys ... 3840/1600/1350 mm

Rozstaw osi ... 2250 mm

Rozstaw kół P/T ... 1315/1291 mm

Pojemność bagażnika ... 300 / 1200 l

Liczba drzwi / miejsc ... 3 lub 5 / 5

Hamulce hydrauliczne, przód - tarczowe, tył-bębnowe

Zawieszenie: przód - kolumny McPherson,

tył-sprężyny śrubowe i amortyzatory

Ogumienie ... 155/70 SR 13

Zużycie paliwa ... 6,5 l / 100 km

Masa ... 780 kg

V max ... 150 km/h

 

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl