Prototypy samochodów w PRL ... i nie tylko

POLSKI FIAT 125p Coupé

PF 125p Coupé to pierwszy prototyp zbudowany w latach 1976-77 w powołanym do życia Zakładzie Krótkich Serii, który w krótkich seriach miał trafić na polski rynek. Samochód ten zbudowany był w oparciu o podwozie seryjnego PF 125p i miał nowe nadwozie z tworzyw sztucznych, które zostało opracowane przez Zdzisława Wattsona. Prototyp był prezentowany na wielu wystawach, lecz nie trafił na linię produkcyjną. Największymi zaletami tego auta były: olbrzymi bagażnik, doskonała widoczność, niezła sterowność. Główne wady to: mało miejsca na tynej kanapie i utrudniony dostęp do niej, mało estetyczne, wystające z tyłu poza karoserię końcówki resorów, zbyt mały rozstaw kół w stosunku do dużej szerokości auta, co musiało negatywnie wpływać na przechyły pojazdu w zakrętach.                              

Dane techniczne: 

Silnik ...  4-suwowy, 4-cylindrowy

Pojemność skokowa ... 1481 cm3

Moc ... 90 KM przy 6500 obr/min

Usytuowanie / napęd ... z przodu / tylny

Wymiary dł./szer./wys ... 4300/1780/1320 [mm]

Rozstaw osi ... 2505 mm

Rozstaw kół P/T ... 1315/1291 mm

Liczba drzwi / miejsc ... 3 / 2+2

Hamulce ... tarczowe

Ogumienie ... 185/70 SB 13

Masa ... 990 kg

V max ... 170 km/h

 

 

POLSKI FIAT 1100p Coupé

Prototyp tego polskiego samochodu sportowego produkcji FSO skonstruowano w 1973 roku, a zaprezentowano w 1974 roku na wystawie w Warszawie z okazji XXX-lecia PRL. Do wyprodukowania tego prototypu wykorzystano podzespoły montowanego w FSO innego modelu Fiata - 128.  Z tego modelu pochodził zespół napędowy. Kierownica pochodziła z Fiata X1/9, klamki z Fiata 132 a akumulator, przednie zawieszenie, hamulce i koła z Polskiego Fiata 125p. Nowoczesne nadwozie w kształcie klina zaprojektował Zbigniew Wattson. We wnętrzu zamontowano bogato wyposażoną, nowoczesną deskę rozdzielczą, 2 fotele kubełkowe a z tyłu małą kanapę. Samochód miał mały bagażnik. Niestety niewiela moc silnika 1100 cm3 nie czyniła z niego "polskiego Ferrari". Osiągał jedynie 140 km/h.

      

 

Dane techniczne:

Silnik ... 4-suwowy, 4-cylindrowy

Pojemność skokowa ... 1116 cm3

Moc ... 55 KM przy 6500 obr./min.

Usytuowanie / napęd ... z przodu / przedni

Rozstaw osi ... 2505 mm

Liczba drzwi / miejsc ... 3 / 2+2

Masa własna ... 900 kg

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl