Prototypy samochodów w PRL ... i nie tylko

SMYK

SMYK (na zdjęciu pojazd z 1959 r.) zaprojektowany w warszawskim BKPMot. był chyba najładniejszym mikro-autem powstałym w powojennej Europie. Zwraca uwagę oryginalną bryłą nadwozia i nietypowymi rozwiązaniami technicznymi. Do auta wsiada się przez uchylne drzwi stanowiące jednocześnie przednią ścianę nadwozia. Razem z drzwiami odchyla się kolumna kierownicy. Do napędu Smyka zastosowano silnik o pojemności skokowej 350 cm3 pochodzący od motocykla Junak. Przeniesienie napędu odbywało się za pośrednictwem przekładni 4-biegowej bez biegu wstecznego. Do zmiany kierunku jazdy służyła skrzynka redukcyjna z przekładnią zwrotną. To nietypowe rozwiązanie powodowało, że kierowca miał do dyspozycji cztery biegi do przodu lub (po przełączeniu dźwignią przekładni zwrotnej na postoju) cztery biegi do tyłu. Samochód ten miał być produkowany w Szczecińskiej Fabryce Motocykli (równolegle z motocyklem Junak), ale do tego nie doszło. 

           

                        

 

Dane techniczne:

Silnik ...  1-cyl., 4-suw., chłodzony powietrzem

Pojemność skokowa ... 349 cm3 

Moc ... 15 KM przy 5500 obr./min

Usytuowanie / napęd ... z tyłu / tylny

Liczba drzwi / miejsc ... 2 / 2+2

Wymiary dł./szer./wys. ... 2950/1300/1370 [mm]

Rozstaw osi/kół ... 1700/1100 [mm]

Hamulce ... mechaniczne na 4 koła

Ogumienie ... 12"

Masa ... ok. 470 kg

Zużycie paliwa ... śr. ok. 5 l / 100 km

V max ... 80 km/h

 

MEDUZA

MEDUZA - "siostra" Mikrusa, powstała w kooperacji mielecko-rzeszowskiej. Różniły się tylko stylizacją nadwozi. Meduza była bardziej obła. Silnik umieszczony był z tyłu i napędzał koła tylne. Był to normalny samochód, bez udziwnień i fajerwerków technicznych. Szerokie drzwi zawieszone były na tylnej krawędzi i otwierały się pod kątem prostym, co ułatwiało zajmowanie miejsc na tylnej kanapie. We wnętrzu prosta deska rozdzielcza z szybkościomierzem i przełącznikami świateł, jedno-szprychowe koło kierownicy, dźwignia zmiany biegów w podłodze, dźwignia hamulca ręcznego między przednimi siedzeniami. Można postawić stwierdzenie, że wnętrze Meduzy (jak i bliźniaczego Mikrusa) było brzydkie. Wadą samochodu było zastosowanie maleńkich, 10-calowych kół, zupełnie nie na polskie drogi. Meduza nie weszła do produkcji, gdyż decydentom nie spodobała się jej sylwetka. 


  

Dane techniczne:

Silnik ...  1-cyl., 2-suw., chłodzony powietrzem

Pojemność skokowa ... 296 cm3 

Moc ... 14,3 KM przy 5100 obr./min

Usytuowanie / napęd ... z tyłu / tylny

Liczba drzwi / miejsc ... 2 / 2+2

Wymiary dł./szer./wys. ... 3000/1300/1350 [mm]

Rozstaw osi/kół ... 1850/1100 [mm]

Hamulce ... hydrauliczne, przód-tarczowe,tył-bębnowe

Ogumienie ... 10"

Masa ... ok. 474 kg

V max ... 80 km/h

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl